Waarom kennen we eigenlijk zo weinig vrouwelijke kunstenaars? Deze vraag stelde ik regelmatig tijdens mijn studies Algemene Letteren (1989-1994) en Kunstgeschiedenis (1990-1994) aan de Universiteit Utrecht. Een bevredigend antwoord heeft het nooit opgeleverd. Wel heeft het ertoe geleid dat ik vastbesloten was om af te studeren op een vrouwelijke kunstenaar! Het intrigeerde me enorm dat the history of art definitely his story was geworden. Om mijn zoektocht naar de ultieme vrouwelijke kunstenaar af te bakenen, besloot ik op zoek te gaan in het Parijs van de Belle Époque. Daar ontdekte ik het bezielde oeuvre van Camille Claudel (1864-1943), het was alsof er een vonk van haar passie op mij spatte. Het was liefde op het eerste gezicht en het begin van een onverbrekelijke verbintenis die alle dimensies overstijgt. Camille Claudel l’or qu’elle trouve … was de titel van mijn doctoraalscriptie waarmee ik in 1994 afstudeerde in beide studies, exact 130 jaar na de geboorte van Camille Claudel. Sindsdien is zij een deel van mijn leven geworden. In de afgelopen jaren heb ik elk boek over haar gelezen, menig tentoonstelling bezocht, talrijke archieven doorgespit, brieven en dossiers gelezen en letterlijk elke steen omgedraaid. Mijn onderzoek zal ik bundelen in een baanbrekende biografie Camille Claudel statuaire, waarin ik een nieuw en helder licht laat schijnen over de gebeurtenissen in het leven van deze zeer getalenteerde vrouw. Het zal een boek zijn waarmee Camille Claudel haar rechtmatige positie in de kunstgeschiedenis (terug)krijgt. Le temps remettra tout en place…
Naast mijn passie voor het oeuvre van Camille Claudel doceer ik sinds 1996 kunst- & cultuurgeschiedenis, vanaf de Venus van Willendorf tot aan de Nana-beelden van Niki de Saint Phalle, op verschillende locaties in Nederland en België én sinds 2017 online: www.kunstgeschiedenisacademie.nl Uiteraard kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ben ik begonnen aan een onderzoek naar al die vergeten vrouwelijke kunstenaars in de westerse kunstgeschiedenis. Camille Claudel is namelijk echt niet de enige vrouw die in de schaduw van een zogenaamde grote meester terecht is gekomen. Het is belangrijk haar verhaal in een breder perspectief te plaatsen en de male-gazed (kunst)geschiedenis onder een vergrootglas te houden. Daarom heb ik in de zomer van 2009 het Instituut voor Vrouwelijke Kunstgeschiedenis opgericht.
In 2010 verscheen mijn eerste boek Het Parijs van Isis waarin ik op zoek ging naar het vrouwelijk goddelijke: www.parijsvanisis.nl Op wereld vrouwendag 8 maart 2012 verscheen de eerste druk van Herstory of Art. Helaas is het boek al enige tijd uitverkocht! Ook tweedehands zijn de boeken niet meer verkrijgbaar. Het wordt tijd om alle vergeten vrouwelijke kunstenaars weer een gezicht en een stem geven! Daarom gaan we een volledig herziene druk uitgeven bij onze eigen uitgeverij Haanappel Publishers: www.herstoryofart.nl
Mijn persoonlijke missie is een egalitaire kunstgeschiedenis uit te dragen. Een kunstgeschiedenis waar mannelijke kunstenaars op gelijkwaardige voet staan met vrouwelijke kunstenaars. Een kunstgeschiedenis die start met de vroegste kunstuitingen van de moderne mens in prehistorische tijden toen er nog balans was. Zolang wij deze kennis niet hebben, kan deze ook niet tot voorbeeld dienen. Met als gevolg dat we een gekleurd geschiedenisbeeld voorgeschoteld krijgen. Het is de hoogste tijd om het verleden in het juiste perspectief te beschouwen zodat we naar een toekomst in balans kunnen groeien!
Wil je een lezing organiseren met mij als spreker of een artikel van mijn hand? Neem contact op met teamkarinhaanappel@gmail.com
© 2017 Karin Haanappel
www.karinhaanappel.nl